Logo UNESP

Questão 27 Unesp 2022 - 1ª fase - dia 1

Carregar prova completa Compartilhe essa resolução

Questão 27

Idioms

Examine os gráficos e leia o texto para responder às questões de 21 a 27.

 

(Anne Case and Angus Deaton. “Life expectancy in adulthood is falling for those without a BA degree, but as educational gaps have widened, racial gaps have narrowed”. PNAS, 2021. Adaptado.)

  A 25-year-old American with a university degree can expect to live almost a decade longer than a contemporary who dropped out of high school. Although researchers have long known that the rich live longer than the poor, this education gap is less well documented — and is especially marked in rich countries. And whereas the average American’s expected span has been flat in recent years — and, strikingly, even fell between 2015 and 2017 — that of the one-third with a bachelor’s degree has continued to lengthen.

  This disparity in life expectancy is growing, according to new research published in the Proceedings of the National Academy of Sciences. Using data from nearly 50m death certificates filed between 1990 and 2018, Anne Case and Angus Deaton of Princeton University analysed differences in life expectancy by sex, race, ethnicity and education. They found that the lifespans of those with and without a bachelor’s degree started to diverge in the 1990s and 2000s. This gap grew even wider in the 2010s as the life expectancy of degree-holders continued to rise while that of other Americans got shorter.

  What is the link between schooling and longevity? Some argue that better-educated people develop healthier lifestyles: each additional year of study reduces the chances of being a smoker and of being overweight. The better-educated earn more, which in turn is associated with greater health. Ms Case and Mr Deaton argue that changes in labour markets, including the rise of automation and increased demand for highly-educated workers, coupled with the rising costs of employer-provided health care, have depressed the supply of well-paid jobs for those without a degree. This may be contributing to higher rates of alcohol and drug use, suicide and other “deaths of despair”.

(www.economist.com,17.03.2021. Adaptado.)


No trecho do terceiro parágrafo “The better-educated earn more, which in turn is associated with”, a expressão sublinhada equivale, em português, a



a)

com a finalidade de.

b)

às vezes.

c)

pelo contrário.

d)

por sua vez.

e)

por outro lado.

Resolução

Traduzindo o terceiro parágrafo:

Qual é a ligação entre escolaridade e longevidade? Alguns argumentam que pessoas mais instruídas desenvolvem estilos de vida mais saudáveis: cada ano adicional de estudo reduz as chances de ser fumante e de estar acima do peso. Os mais bem instruídos ganham mais, o que, por sua vez, está associado a uma maior saúde. Case e Deaton argumentam que as mudanças nos mercados de trabalho, incluindo o aumento da automação e o aumento da demanda por trabalhadores altamente instruídos, juntamente com os custos crescentes dos cuidados de saúde fornecidos pelo empregador, suprimiram a oferta de empregos bem remunerados para aqueles sem diploma. Isso pode estar contribuindo para maiores taxas de uso de álcool e drogas, suicídio e outras "mortes de desespero".

a) Incorreta. A expressão com a finalidade de, em inglês, seria for the purpose of.

b) Incorreta. Sometimes é um advérbio de frequência que significa às vezes e não poderia substituir o termo in turn ( por sua vez).

c) Incorreta. On the contrary é pelo contrário em inglês e não poderia substituir o termo in turn (por sua vez).

d) Correta. O termo in turn é um IDIOM (Expressão Idiomática) e significa por sua vez.

e) Incorreta. Por outro lado, em inglês, é on the other hand e não poderia substituir in turn (por sua vez).